Marknadsföring och sponsorer

EM i Frankrike 2016 marknadsförs på en rad olika sätt – inte minst genom UEFA och de officiella sponsorer som stödjer turneringen globalt.

Logo och slogan

Den officiella logon presenterades för första gången i juni 2013 i Paris. Den portugisiska byrån Brandia Central är skaparen som tidigare också tagit fram den visuella identiteten för det föregående EM-slutspelet. Grafik och formgivning  är baserade på temat ”Celebrating the art of football” och logon avbildar Henri Delaunay Trophy med de blåa, vita och röda färgerna av den franska flaggan i kombination med artistiska penseldrag av element från fotbollen.

Den officiella slogan för mästerskapet presenterades i oktober 2013 och fick lyda ”Le Rendez-Vous”. Den står helt enkelt för en inbjudan till fotbollsfans över hela världen att träffas och dela sina känslor och upplevelser under en fantastisk fotbollshögtid.

Maskot och TV-spel

Den officiella maskoten heter Super Victor och tillkännagavs i november 2014. Han är en actionhjälte i formen av ett barn iklädd det franska landslagets kläder med en röd kappa som tillsammans med hans stövlar och fotboll sägs ha superkrafter.

EM i fotboll har ett eget TV-spel utvecklat av speltillverkaren Konami och släpps som en gratisnedladdning PC/Mac för fotbollsspelet Pro Evolution Soccer 2016.

Sponsorer

Bland de officiella globala sponsorerna finns:

Adidas, Hyundai-KIA, Carlsberg, Coca-Cola, Continental, Hisense, McDonald’s, Orange, SOCAR och Turkish Airlines.

Nationella sponsorer är:

Abritel-HomeAway, SNCF, Crédit Agricole, Francaise des Jeuz, La Poste, PROMAN

Matchbollen

Den officiella matchbollen heter Beau Jeu och presenterades av Zinedine Zidane i november 2015.